logo
  • Acasă
  • Despre noi
    • Echipa
    • Despre Psi8imal
    • Galerie foto
  • Servicii
    • Psihoterapie
    • Evaluare psihologică
    • Dezvoltare personală
    • Program și tarife
  • Informații utile
    • CBT
    • Întrebări frecvente
  • Blog
  • Proiecte
    • Generații Împreună 2.0
    • În spatele imaginii
    • Stop Being Mean on the Screen!
    • Primii Pași în Cabinet
    • eCHILLibru – Despre Reglarea Emoțională
    • Conferința ConexiU-Me
    • Conferința ConexiU-Me 2.0
    • Oportunitate de practică
  • Contact
logo
  • Acasă
  • Despre noi
    • Echipa
    • Despre Psi8imal
    • Galerie foto
  • Servicii
    • Psihoterapie
    • Evaluare psihologică
    • Dezvoltare personală
    • Program și tarife
  • Informații utile
    • CBT
    • Întrebări frecvente
  • Blog
  • Proiecte
    • Generații Împreună 2.0
    • În spatele imaginii
    • Stop Being Mean on the Screen!
    • Primii Pași în Cabinet
    • eCHILLibru – Despre Reglarea Emoțională
    • Conferința ConexiU-Me
    • Conferința ConexiU-Me 2.0
    • Oportunitate de practică
  • Contact
  • Acasă
  • Despre noi
    • Echipa
    • Despre Psi8imal
    • Galerie foto
  • Servicii
    • Psihoterapie
    • Evaluare psihologică
    • Dezvoltare personală
    • Program și tarife
  • Informații utile
    • CBT
    • Întrebări frecvente
  • Blog
  • Proiecte
    • Generații Împreună 2.0
    • În spatele imaginii
    • Stop Being Mean on the Screen!
    • Primii Pași în Cabinet
    • eCHILLibru – Despre Reglarea Emoțională
    • Conferința ConexiU-Me
    • Conferința ConexiU-Me 2.0
    • Oportunitate de practică
  • Contact
featured_image

„Uiți de tine” când lucrezi? – Poate ești în stare de flux (flow)

06/04/2020 by Diana Frandeș Dezvoltare Personală 0 comments

Ce este starea de flux (flow)?

Starea de flux a conștiinței reprezintă implicarea totală într-o activitate. Metode de evaluare au arătat că oamenii uită de sine, de timp, de oboseală când fac ceva din plăcere. Astfel, starea de flux are legătură cu motivația, emoțiile pozitive și performanța. De aceea persoanele care trec frecvent prin această stare au o viață mai împlinită.

Cum funcționează?

Cercetătorul Mihaly Csikzentmihalyi a explicat de ce unii oameni realizează activități ce presupun efort, timp, riscuri, chiar dacă de cele mai multe ori acestea sunt fără avantaje directe. În urma studiilor sale, aceasta a descoperit că acei oameni ajungeau într-o stare specifică numită flux (în engleză – flow).

Important de menționat este faptul că starea de flux este o stare subiectivă. În primul rând, ea apare în timpul implicării într-o activitate motivată intrinsec. Cum știu că sunt în stare de flux?

  • Mă concentrez pe ceea ce fac aici și acum;
  • Nu mă gândesc prea mult la ce am de făcut;
  • Uit că eu fac acea activitate;
  • Controlez complet ceea ce fac;
  • Mi se pare că timpul trece mai repede);
  • Pura plăcere că fac ceea ce îmi place.

Cum ajungem în starea de flux?

Pentru a ajunge la această experiență, ar trebui să fie îndeplinite câteva cerințe:

  1. Provocările activității să fie pe măsura abilităților individului;
  2. Scopurile imediate ale activității să fie definite clar;
  3. Să existe feedback imediat și constant legat de ceea ce fac și cum progresez.

Echilibru între abilități și cerințele activității

Modelul în cadrane al stării de flux explică foarte simplu echilibrul dintre abilități și cerințele activității. Așadar, pentru activitățile importante, starea de flux este atinsă atunci când nivelul abilităților se potrivește cu cel al provocărilor sarcinii.

Practicarea unor activități precum:

  • activităților sportive
  • activitățile artistice (cântat, pictat, desenat, sculptat)
  • jocurile pe calculator
  • board games
  • condusul unei mașini
  • o discuție/carte interesantă
  • construirea unui mecanism fizic
  • catalogarea minereurilor dintr-o anumita zonă 

au potențialul de a facilita starea de flux. Dar uitatul la televizor sau curățenia prin casă nu facilitează apariția fluxului, deoarece ori nu cer foarte mult efort sau riscuri, ori nivelul abilităților este prea ridicat. Sau pur și simplu nu există un interes real pentru activitate.

Apriția stării de flux – exemplu

Atenția este principalul factor care determină apariția stării de flux. Concentrarea atenției exclusiv pe activitatea din prezent este primul pas spre experiențierea fluxul. Vom ilustra acest lucru printr-un exemplu din domeniul creativ: un sculptor.

 

Sculptorul are abilitățile necesare sculptatului și iubește să facă acest lucru în fiecare zi. Astfel, a decis că vrea să sculpteze o pasăre cu penaj complex, deși a auzit că este foarte greu de realizat. El se simte provocat. Când începe să creeze, el își concentrează atenția asupra lutului și asupra a ceea ce trebuie să modeleze. Mai mult, el primește feedback imediat asupra procesului. Vede dacă aripa păsării arată ideal sau trebuie să o refacă. În plus, nu se gândește dacă oamenii vor admira piesa.  

De asemenea, nu știe dacă va ajunge să fie ca alte piese similare. În același timp, nu se gândește dacă profesorul lui o va critica sau dacă o va putea vinde. În aceeași măsură nu se gândește la trecut și nici la viitor. Fiind implicat total, uită de el. De asemenea, uită că el este cel care manipulează lutul, că are cunoștințele necesare, dar are control asupra activității. Există un echilibru între abilitățile sale și provocarea realizării unei piese dificile. În aceste momente, el trăiește o stare de flux. Deși cere efort considerabil, activitatea este evaluată ca fiind plăcută. După ce orele trec ca vântul, sculptorul se simte satisfăcut. Mai mult, ar zice că este nerăbdător să mai încerce din nou.

Marea majoritate a oamenilor care au intrat în stare de flux…

Oamenii care au trăit stare de flux caută să o retrăiască și încearcă să își antreneze această abilitate. Ei realizează următoarele lucruri:

  • Încearcă să identifice acele activități pe care le practică doar cu acel scop. Vezi exemplul de mai sus: sculptorul sculptează pentru că îi place activitatea în sine, nu pentru bani/faimă/recunoaștere/etc);
  • Își evaluează constant nivelul abilităților pentru o activitate și provocările/ obstacolele presupuse de această – pentru a găsi echilibrul necesar;
  • Atât nivelul abilităților cât și cel al provocărilor este ridicat, iar activitatea este una importantă;
  • Caută să își structureze mediul astfel încât să primească feedback imediat asupra acțiunilor sale;
  • Își antrenează atenția pentru a putea rămâne concentrat cât mai mult timp;
  • Modifică intenționat anumite aspecte ale activității pentru a o face dificilă, la nivelul abilităților.
Bibliografie:

Mihaly Csikszentmihalyi – Flux. Psihologia fericirii, 2015

6 Likes
Prev
Next

Related Posts

Mindful sau Mind full?
Mindful sau Mind full?
10/04/2020

De câte ori ți-ai spus că te-ai săturat de atâtea gânduri? Sau de atât de multă...

Learn more
Psihoterapie vs. self-help? Ce este pentru mine?
Psihoterapie vs. self-help? Ce este pentru mine?
01/02/2020

Evoluție Blaise Pascal spunea că omul este o trestie cugetătoare. Metafora...

Learn more

Leave a Comment! Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Postări recente

  • ADHD la adulți
  • Stresul – o poveste depre nepotrivire
  • Eroarea fundamentală de atribuire sau sursa neînțelegerilor noastre

Newsletter

Arhive

  • ianuarie 2024
  • octombrie 2023
  • iulie 2023
  • noiembrie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020

Categorii

  • Anxietate și Stres
  • Curiozități Științifice
  • Depresie
  • Dezvoltare Personală
  • Emoții
  • Exerciții Psihologice
  • Neuroștiințe
  • Probleme Copii
  • Psihologie pozitivă
  • Sănătate mintală
  • Stop Being Mean on the Screen!

Meta

  • Autentificare
  • Flux intrări
  • Flux comentarii
  • WordPress.org
Share via Whatsapp
Mulțumiri speciale lui Răzvan Frandeș pentru contribuția majoră la construirea site-ului!

Cabinetul nostru

 Str. Constantin Brâncuși, nr. 56, apartament 1, Cluj-Napoca 

psi8imal@gmail.com

Program:

L-V 8:00 – 20:00

Meniu Rapid

  • Echipa
  • Acasă
  • Psihoterapie
  • Dezvoltare personală
  • Întrebări frecvente

Abonează-te la newsletter